Hej fotograf Tommy Jansson, tack för att du ställer upp på en intervju angående LinkedIns fotofilter för profilfoton. 

Olle: Vad jag förstår är det lite si och så med profilbilderna kvalitet på LinkedIn. Nu är tanken att fotofiltret ska hjälpa medlemmarna att förbättra sina profilfotografier.

Tommy, du som som är känd för att fånga den personliga karaktären hos en person på bild.

Vad har du att säga om LinkedIns fotofilter för profilfoton som LinkedIn nyligen lanserat?

Tommy: För att vara rakt på sak blir skit in – skit ut. Det behöver vara ett bra material för att filtret ska göra nytta.

Olle: Tack, det var ett typiskt Tommy svar. Om vi går in lite djupare på vad man kan ha sitt linkedin profil foto till.

Vad är det viktigaste man ska tänka på?

Tommy: Profilfotot ska utstråla det man vill. Jag kan ta ett par exempel. Tänk dig en chef som har i uppgift att göra en omorganisation och avsluta anställningen för 200 personer. Då är det inte är så bra med en klämkäck bild. En allvarlig lite kärv bild passar bättre. Eller omvänt om en försäljningschef har ett kärvt uttryck på sin LinkedIn profil som kommer den inte välkomna kunder eller stärka säljpersonalen.

Olle: Ok det fixar inte filtret. Har du något mer exempel?

Tommy: Ibland stöter jag på företag som tar Linkedin och profilfotot på allvar. Som att de tvingar alla 20 i företaget att ha kostym på sig. 8 av 20 har inte ens en kostym (och även om de skaffar det) så står det ändå ”skrivet i pannan”. Filter finns för att det är populärt att ändra färgskalan på tex Instagram.

Tommy Jansson är känd som expert på fotografering för din Linkedinprofil. Vill du lära dig mer om vad som gör ett bra foto bra läs mer här.

Läs mer


Comments are closed.