Social selling tar bort pitching momentet

74% är andelen köpare som väljer det företag som först adderar värde, när de definierar sin köpvision

Vilka fördelar innebär det att sluta pitcha och socialisera för att komma in tidigt på köpresan?

Pitching är det sätt som konventionella säljare använde för att komma i kontakt med och övertyga köpare.

Pitching har du säkert råkat ut för. Du känner nog igen dig när någon börjar prata engagerat om något. Denna någon tar för givet att du är intresserad av det de vill sälja. Oftast är du inte intresserad. Sannolikheten att det skulle uppstå en matchning av ditt intresse i ett ögonblick och det hen vill sälja är liten. Dessutom utgår denna någon att hen kan ta av din tid. Din tid är värdefull. Det troliga är att du bli irriterad eller åtminstone tacka nej vänligt men bestämt.

Ett alternativ till pitching är social selling. Social selling har flera fördelar.

Själva grunden är att man med sina sociala förmågor tar reda på och lyssnar in vad som viktigt för den potentiella köparen.

När man skapar förtroendefulla relationer delar köparen så småningom med sig sina utmaningar och problem.

En social säljare får alltså förtroende att så småningom hjälpa köparen lösa angelägna problem.

Pitching har fortfarande ett värde, men först när man socialiserat och lärt känna varandra. Det kommer ett tillfälle då köparen efterfrågar en lösning. Då gäller det att kunna på enkelt och kraftfullt sätt presentera värdet av lösningen. Värdet är inte priset eller en rabatt. Det är värdet av att få problemet löst. Det är minst värt att bli av med den smärta det innebär att ha problemet olöst.

Trenden inom försäljning är att det blir färre vandrande produktbroschyrer och fler förtroendefulla rådgivare.

Definition av social selling: Sociala säljare finner och kontaktar beslutsfattare utan kalla samtal för att utveckla relationer på rätt sätt och bokar varma möten. Sociala säljare som är synliga och sökbara samt lämnar ett gott intryck kommer i åtanke när det är dags för köp.

Den som har fått förtroende blir ihågkommen. Det är bra när det är dags för upphandling eller köp.

När man som säljare är känd och omtyckt i nätverket får man förfrågningar.

Det är en härlig känsla att bli ombedd att lösa ett problem och få komma med offert.

Sociala säljare som stärker sitt professionella varumärke säljer mer

Säljare som använder social selling kommer ofta in tidigt i köpprocessen.

Social selling gör att man kommer in tidigt på köpresan. Det ger fler affärer. Enligt en undersökning får den som först bidrar på ett positivt sätt till att finna en lösning får oftast affären. Så ofta som i 74% av fallen.

Social selling – vad är det egentligen?

Social Selling med LinkedIn – läs mer om våra kurser.