På LinkedIn™ finns ditt nätverk av inflytelserika personer.

Och har du varit duktig, har du connectat med alla dina kunder.

När en kund ska köpa något – finns ett magiskt ögonblick – då hen associerar ”vem kan tänkas erbjuda de efterfrågade tjänsterna/produkterna?”

Att vara ihågkommen i köpögonblicket, gör stor skillnad, vi kallar det att vara ”top of mind”

Kunder ser vad du gör, eller om du inte gör något, så syns du inte!

Missa alltså inte chansen att väcka intresse och ständigt finnas i dina köpares och influencers åtanke.

Det finns 3 sätt på LinkedIn™

  • Inlägg som detta
  • Personliga meddelanden
  • Kommenterar och diskussioner i grupper

Hur lyckas du bli associerad till först?

För att lyckas bli den som associeras till först när det gäller ett område gäller det att ha koll på några saker

  • Ditt professionella rykte – dvs vad är du känd för och vad står du för
  • Vara relevant och “just right” – dvs med rätt omfattning av infon vid rätt tillfälle
  • Berätta någonting på ett sätt som gör att läsarna blir inspirerade och berörda. När starka känslor är inblandade kommer man ihåg bättre.

Din kommunikationspanel på LinkedIn™ hjälper dig…

top of mind

…att komma ihåg att kommunicera regelbundet med ditt nätverk och upptäcka de magiska ögonblicken. Jag har ringat in med grönt som vägledning:

  1. Inlägg och artiklar i flödet (Artiklar når du fn genom att välja språk engelska)
  2. Kolla vem som besöks din profil och dina inlägg
  3. Skriva personliga meddelanden och kommentarer till personer i ditt nätverk som föreslås av LinkedIn™

Min erfarenhet är att det som gör att man blir associerad till är en enda sak, exempelvis

  • “entreprenör?” – Richard Branson
  • “yoga?” – Yoga girl
  • “affärsnätverkare?” – Mats Ståhle

Och i mitt fall

  • “Linkedinexpert?” – Olle Leckne

Det handlar om ett ord – vilket ord vill du bli associerad med?

Lycka till med att bli Top-of-mind!

Vad vill du göra nu?

 

influencers-on-linkedin