I dagens samhälle är det alltså fler och fler som söker. Ju skickligare du blir på att söka desto mer precist hittar du det du söker. Och nu är då frågan vad händer när någon som sökt hittar dig.

Testa själv och se vad första intrycket blir…

När du blir Googladolle_googlad

I 74% av fallen kommer din LinkedIn profil upp när någon googlar på ditt namn. Det kommer givetvis upp flera träffar på den sk tio i topp listan.

I exemplet till höger kommer Linkedin profilen upp som nr 3 på topplistan. Vilket betyder att sannolikheten är stor att den sökt kommer besöka din LinkedIn profil.

När det gäller köp så finns det uppgifter på att över 80% googlar innan de köper. När de goolar hamnar de oftast på ett företags hemsida.

När du blir LinkedIn’adOlleLinkedinad

Då kommer din LinkedIn profil upp direkt. Som exempel visar vi Olles svenska profil. Du kan kolla din egen profil genom att gå till Profile, view as connection för att se hur andra ser din profil.

Frågan är om besökaren blir intresserad av att läsa vidare.

Eller blir hen oberörd eller till om med avskräckt?

Denna första upplevelse kan du påverka genom att uppgradera din LinkedIn profil till en professionell nivå.

Du blir hittad via ditt företags företagssida på LinkedIn

En annan väg din besökare kan ta är att hitta ditt företag på LinkedIn och sedan lista alla anställda. Eller helt enkelt söka på företagets namn på LinkedIn. Du kommer troligen din LinkedIn profil också dyka upp i träfflistan.

Om din profil inte hittas beror de oftast på att din profil inte är korrekt länkad till rätt företagssida. Det är en nackdel både för dig och företaget. Tack och lov är det ganska lätt åtgärdat. I alla fall för enstaka medarbetare. Om det är många anställda som inte är medlemmar på LinkedIn är det en större utmaning.

Kontakt