Innan du skriver ett enda ord,
se till att du har kristallklara svar på 5 viktiga frågor:
Vilket ökar sannolikheten, att de som läser, köper av dig. Och gör det digitalt.
Det bästa av allt kanske utan att ens att du behöver boka möte med köparen.
1. Vad är erbjudandet?
Först och främst – vad är det du faktiskt marknadsför?
En glänsande ny produkt, ett måste-besöka evenemang eller kanske världens bästa burritokurs? Lär känna ditt erbjudande inifrån och ut så att du kan berätta om hur fantastiskt det är med självklarhet.
2. Vem pratar du med?
Vem är det du vill sälja till?
Föreställ dig din ideala publik: deras ålder, jobb, hobbyer och största irritationsmoment (som att tappa bort strumpor i tvätten). Anpassa ditt budskap så att det talar direkt till dem, och de kommer att lyssna uppmärksamt.
3. Varför ska de bry sig?
Ge dem nu en anledning att bry sig.
Varför är ditt erbjudande svaret på deras böner? Kommer det att lösa deras problem, göra deras liv enklare eller helt enkelt ge dem glädje? Visa dem hur ditt erbjudande är hjälten de inte visste att de behövde.
4. Hur får de det?
Lämna dem inte med obesvarade frågor – berätta exakt hur de får ditt fantastiska erbjudande.
Behöver de klicka på en knapp, fylla i ett formulär eller dansa en liten dans (skämtar bara)? Gör stegen tydliga och enkla.
5. Hur fungerar det?
Slutligen, förenkla och avmystifiera hela processen.
Hur kommer de att få produkten eller tjänsten?
Vad händer efter att de sagt ”ja”?
Förklara allt och hur det fungerar för att bygga förtroende och undanröja eventuella tvivel.