Många på LinkedIn söker jobb eller söker rätt person till ett jobb. LinkedIn är en utmärkt resurs för både och, men som vanligt så är det inte självklart hur man gör. Därför har jag bjudit en erfaren rekryterare och affärsbekant, som gäst bloggare, för att berätta vad som är viktigt för att lyckas.
Jag heter David Griff och jag har blivit ombedd att dela med mig av mina reflektioner, funderingar och erfarenhet kring ämnet rekryteringar. Syftet med denna artikelserie är att du som läsare skall få en inblick i vad som rör sig i huvudet på en headhunter/rekryterare och att du på så sätt kan få lite nya tankar kring hur just du – om du söker nytt arbete – skall landa ditt drömjobb eller om du som arbetsgivare skall lyckas anställa just den person som kommer att bidra maximalt till ditt företag.
Min första rekrytering gjorde jag 1995 och har sedan dess av och till arbetat med ”match making” som anställd men nu också under de senaste åren som egenföretagare. Jag har en brokig bakgrund inom retail, bank/finans och – tro´t eller ej – även som hantverkare. Jag har varit chef/ledare över ganska många totalt sett även om de största grupperna var runt 40 personer.
Övertygelsen om att det finns minst en position till varje person är fundamental – det handlar ”bara” om att hitta rätt.
Möjlighet att anmäla dig till en serie e-brev för mer info om vad som är viktigt för att hitta rätt: