Hur kommer det sig att sälj och marknad inte samarbetar bättre?
Säljarnas tar tag i ett viktigt ämne. Samarbetet mellan sälj och marknadsföring. Ett samarbete som inte fungerat så bra.
Vid digitaliseringen suddas gränsen ut mellan sälj och marknadsföring och det finns mycket att vinna.
Men företag är fortfarande organiserade i olika avdelningar med olika mål.
Illustration: Thomas Olsson från tidningen Säljarnas
Det verkar som det är den mänskliga faktorn som spökar igen.
Marknadsföring och sälj jobbar inte med utan mot varandra. Det finns nu en bok ”Hög tid för försoning” som diskuterar detta. En person som jag känner i mitt nätverk, Ulrika Sandborg har skrivit en temaartikel om det.
Relation först på LinkedIn
På LinkedIn är spelet mellan sälj och marknadsföring särskilt intressant att observera eftersom det är individerna som är medlemmar och företaget och produkten kommer i andra hand. Det finns nu över 600 miljoner medlemmar men endast en bråkdel är representerade med företagssidor. Några av företagen som fattat vilken guldgruva LinkedIn är när det gäller räckvidd öser in pengar på riktad annonsering med goda resultat. Det tokiga när en annons har företag som avsändare är att relationen hoppas över. Det blir megafon och push.
Med LinkedIn kan marknad och sälj samarbeta i den nya köpprocessen
Push är inte lika bra som pull. Inte heller levererar traditionell sökoptimering. Att Google är den största digitala kanalen råder ingen tvekan om. Men den potentiella sökande köparen influeras även när hen rör sig i sociala medier.
Pull med content marketing kan ge utmärkta resultat.
T ex med Linkedin Pulse posts eller sponsored update med storytelling som engagerar, diskuteras och vidarebefordras i nätverket. Så länge marknadsförespråkarna håller fast vid att skriva och annonser med megafon utan att mäta och omtänksamt ta hand om leads, är det troligt att säljarna fortsätter att tycka att marknadsföringen inte leder till några högkvalitativa prospekts.
Hur tänker du?