Rollfördelningen mellan marknadsföring och försäljning påverkas av digitaliseringen
- Säljarna känner inte igen sig när de potentiella köparna själva vill söka digitalt och själva utvärdera lösningar på sina problem.
- Marknadsförarna känner inte heller igen sig när megafonen med centrala marknadsföringsbudskap inte fungerar som förr.
Är det dags för samarbete på nya sätt?
Svenska företag har en bra bit kvar till ett väl fungerande samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningarna. Det visar en färsk undersökning som Petra Ranhem, konsult på White Hills, har gjort.
”I dag har den traditionella B2B-kunden redan genomfört 60–70 procent av sin köpprocess innan den ens får kontakt med en säljare. Kunden har använt internet, googlat och varit på sociala medier för att kolla upp potentiella företag. Och om dessa företags marknadsavdelningar har skött sina jobb har personen också hunnit få riktad kommunikation på vägen.
– System som marketing automation gör att marknadsavdelningar blir mycket mer involverade i själva försäljningsprocessen. Marknad kan konvertera, identifiera och följa besökarnas elektroniska fotspår. Jämfört med tidigare kommer säljaren allt senare in i processen. Marknadsavdelningen övertar en del av kundbearbetningen och utvecklar besökare till heta »leads« för säljarna att bearbeta, säger Petra Ranhem.”
Läs hela artikeln på Tidningen Säljarnas
Diskutera i LinkedIn gruppen ”Vi som säljer, av säljare för säljare”