Tänk dig att du är på ett mingel med 20 personer. Du blir introducerad för någon du inte känner och ni börjar prata om jobb. Även om du inte vill byta jobb så tycker du den andres jobb verkar otroligt intressant. Det visar sig att de söker en ny person att bli en del av deras team. Personen frågar dig om vad du gjort tidigare, vad du har för utbildning, vilka kontakter ni har i gemensamt och vilka färdigheter du har. Personen ber dig komma förbi på en förutsättningslös intervju i veckan. Du går dit och helt plötsligt är jobbet ditt.
Precis så funkar LinkedIn. Fast istället för ett mingel på 20 personer är det ett nätverk på över 500 miljoner medlemmar (2,6 miljoner i Sverige), där varenda en av de personerna potentiellt kan introducera dig för en ny möjlighet.
Så mitt svar är detta: du ska finnas på LinkedIn om du vill hitta nya möjligheter i ditt yrkesliv. Nej, LinkedIn är inte det enda sättet att hitta nya möjligheter på, men det är definitivt en bra början.
Summerar vad jag tycker är viktigast med LinkedIn nedan:
Din Linkedin-profil är värdefull
Den vanligaste aktiviteten på LinkedIn är att titta på andras LinkedIn-profiler. Om besökaren får ett gott första intryck av din profil kan det betyda början på ett nytt jobb, uppdrag eller möte inför ett samarbete. Se därför till att ha en så fullständig profil som möjligt, med en profilbild som speglar ditt professionella jag, en sammanfattning som beskriver dig som yrkesmänniska, din arbetslivserfarenhet och vilka färdigheter du har.
Digitalt visitkort
Profilen är ditt digitala visitkort och LinkedIn-profilen har kommit att bli mer än ett CV – den är nu den del av ditt professionella varumärke. Inkludera den därför i din mailsignatur eller skicka den när du träffar en person som är nyfiken på dig. Den berättar din professionella berättelse.
Är din profil sökbar får du besökare
Alla ord i din profil är sökbara. Inkludera därmed alla dina färdigheter. Om du är duktig på exempelvis sociala medier, skriv då in det så kommer människor att hitta dig när de söker efter någon som är duktig på sociala medier. Du kan dessutom be ditt nätverk att intyga dina färdigheter – du får högre trovärdighet när andra bekräftar att du kan det du säger att du kan.
PS: Om du vill synas mer kan du skriva statusuppdateringar. En person som gjort detta är Andreas Zehlander, numera känd som ”Linkedinpolisen”. Han har på bara ett år, fått över 22 000 kontakter och vid något tillfälle 170 000 visningar på ett Linkedin-inlägg, bara genom att vara aktiv och konsekvent i sina uppdateringar.
#LinkedInsAdventkalender