Den gyllene triangeln i nätverk är ett enkelt och effektivt sätt att bygga relationer.

Låt oss titta på de tre vinklarna i den gyllene triangeln:

Gyllenetriangel

Ge eller Dela

Generositet är en grund för en gynnsam nätverkande attityd.

Vad kan vi ge eller dela med andra människor?

Genom att ge och dela kan vi förbättra våra relationer med andra.

För många är detta ett okänt begrepp eftersom de tänker i termer av behov istället för överflöd. De tycker kanske att de förlorar när de ger bort något för sedan tänker de att de inte längre har det. Det kanske stämmer för fysiska objekt, men inte med kunskap i ett informationssamhälle. När du delar information eller kunskap (som vi gör med dig) är det aldrig någon som förlorat. Vi båda har nu kunskapen. Vilket ger en vinna-vinna situation.

Fråga

Att be om hjälp från ditt nätverk är också viktigt. Kraften i nätverket ligger i att få hjälp från andra människor.

Men många människor svårt att be om hjälp. Därför spenderar vi ofta för mycket tid att räkna ut saker själva när vi kunde be om hjälp.

Låt oss titta på det ur ett annat perspektiv. Minns ni förra gången någon frågade dig om viss information eller för din hjälp och du kunde hjälpa den här personen? Vilken känsla fick du?

Svaret är oftast: en bra, positiv känsla.

Överväg detta: nästa gång du har en fråga eller behöver hjälp. Hindra inte andra människor av att njuta av en bra, positiv och trevlig känsla. När de ser på det här sättet många människor ser nu utbyta hjälp från ett annat perspektiv, för vissa är det nästan ett paradigmskifte.Även om det kan vara självklart att vi förbättrar våra relationer när vi ger och dela, är frågor är viktiga och nödvändiga för att ge andra människor möjlighet att förbättra sin relation med oss.

Samtidigt har tidigare negativa erfarenheter gjort många av oss tveksamma till att ställa frågor. Hur kan vi ändra på det?

Förbered dig för att ställa en specifik fråga.

Detta tillvägagångssätt förefaller inte extraordinärt och faktiskt är det inte det. Men de flesta gånger ser vi det omvänt: vi har ett problem eller en idé i våra tankar, kan inte uttrycka det och vi tror oss att andra människor inte ska kunna gissa det eller ens kunna ge en lösning. Är inte det galet?

Den goda nyheten är att det inte tar så mycket tid att stanna till, tänka på din fråga och sedan uttrycka den på ett sätt som folk förstår frågan.

Resultatet? När du är redo, kommer folk älska att hjälpa dig eftersom de upplever att du tar ansvar, agerar och inte slösar bort din tid med vaga frågor som så många andra människor.

Tacka

De flesta av oss tackar när någon ger en lösning på ett problem. Men tackar vi folk om vi inte får något? Tackar vi alltid någon när han/hon tog sig tid att leta efter en lösning, men hittade inte något? Eller när han/hon tog sig tid bara för att lyssna på dig?

Utkomst och resultat

gyllene-pyramidOm man tackar varje gång kan man bli förvånad av hur mycket som kommer tillbaka.

Det gäller att komma ihåg att även tacka folk som hänvisat till oss för länge sedan. I mars 2009 fick jag namnet på en kontaktperson på ett  företag från ett nätverkskontakt angående en utbildning. Tiden gick och det fanns några kontakter, men fortfarande så arrangerades ingen utbildning. Slutligen, i mars i år, fick vi ett telefonsamtal från företaget med begäran om en utbildning.

Tacksamhet är viktig, oavsett hur många månader går med andra projekt och händelser som inträffat. Denna lilla ansträngning kommer stärka relationen och hålla dina kontakter deltar i nätverket. När de lär sig av dina framgångar, de uppmuntras att hjälpa dig ännu mer. Vi lärde oss av vår erfarenhet och nu håller vi reda på alla de introduktioner vi fått och skickar en liten present när ett projekt äntligen börjar.

Vill du lära dig mer om den gyllene triangeln för nätverkande? 

[gravityform id=1 title=false description=false]

 


Comments are closed.