Att vara en bra beställare i ett digitalt utvecklingsprojekt är som att planera en episk resa till det okända.
Men innan du packar ditt virtuella bagage och kastar dig ut i cyberrymden, låt oss ta en stund för att förbereda oss på det som komma skall. För i den digitala vildmarken är det inte bara viktigare än någonsin att ha koll på dina koordinater – det handlar även om att ha en snitslad stig att följa och en klar destination i sikte.
Första stoppet på vår resa: definiera syftet med projektet. Vad är det egentligen du vill uppnå? Är det att erövra det digitala landskapet eller att skapa ett digitalt rike som får andra att avundas? Ha koll på din karta och se till att du har en välplanerad flyktväg för när trubbel uppstår (för det kommer det).
Nå, om du inte har en långsiktig vision än, är det dags att bänka dig och börja fundera på vad du egentligen vill uppnå med ditt digitala äventyr. Ska du bli en digitala hjälte eller en skurk? Valet är ditt!
Och glöm inte att verifiera värdet innan du ger dig ut på din digitala odysse. Är du säker på att det finns en skatt gömd i den digitala lösningen du planerar att investera i? Om inte, kan det vara dags att kasta ut din digitala fiskenät och se vad som nappar.
Men innan vi börjar planera för vårt digitala imperium, låt oss inte glömma att sätta upp några mål och krav. Vad är det vi faktiskt försöker uppnå här? Är det att erövra världen eller att bara överleva den digitala djungeln? Det är viktigt att ha koll på vad du vill ha ut av ditt digitala äventyr, annars kan det sluta med att du går vilse i de digitala träskmarker där ingen har någonsin återvänt.
Och sist men inte minst, när du väl är ute på din digitala resa, se till att hålla dig engagerad och ansvarig.
För i den digitala vildmarken är det inte bara de starkaste som överlever – det är de smartaste. Så var redo att ta tag i tyglarna och leda din digitala expedition till seger!