Anders jobbar som säljchef i ett medelstort svenskt företag. Företaget växer, men det finns en oro att man ligger efter digitalt. Så nu har man bestämt sig för att testa detta nya…

Säljchefen Anders nynnar hela vägen från kaffeautomaten till skrivbordet. Som så ofta när våren håller på att övergå i sommar vaknade han i gryningen av en kvittrande liten fågel utanför fönstret. Och inom sig kvittrar Anders också, för han är sprängfylld av entusiasm och kan knappt vänta på att få förverkliga alla idéer han har.

Dagen innan har Anders team tagit upp frågan om att skapa en digital säljprocess. Bland annat diskuterades behovet av säljande texter. Mötet var inspirerande och Anders har tusen uppslag för slagkraftig, säljande och grym content. En aura av beslutsamhet vilar över honom när han slår på datorn, och efter en snabb koll på e-posten loggar in på LinkedIn för att skriva sitt första inlägg. Nu ska här säljas digitalt!

En och en halv timme senare…

Anders handflator är fuktiga. Han känner sig redan trött trots att klockan bara är 10 på förmiddagen, och han har gjort ytterligare två resor till kaffeautomaten. LinkedIns fråga ”Vad vill du prata om?” står fortfarande kvar i inläggsfönstret. Och det är också den enda text som står där.

Anders masserar tinningarna och tänker tillbaka på mötet igår. Vad sades egentligen? Något om att snacka ihop sig med marknadsavdelningen. Men det heter ju digital säljprocess, och det sysslar väl inte marknadsförarna med? Handlar det om att sälja så är det ju hans ansvar som säljchef!

Men kan Sälj-Anders skriva bra inlägg?

Anders reser sig och slår kaffekoppen i bordet med en smäll:

-Nej. Det här fungerar inte.

Chefens dörr står alltid öppen. Anders kliver på och nämner efter lite kallprat att det var ett bra möte med teamet igår och att han nu gjort förberedelser för att starta den digitala säljprocessen på LinkedIn. Han hoppas få lite information och ny gnista om han leder samtalet i rätt riktning.

Men istället säger chefen:

-Har du? Men inte ska du sitta ensam med det, Anders! säger chefen. Vår säljprocess fungerar inte i dagsläget, och för det behöver vi samköra sälj och marknadsföring. Har du snackat med dom?

Läs vidare ”Hur svårt kan det vara” när Anders träffar marknadschefen.

Olle Leckne skildrar berättelsen om säljchefen utifrån sin egen erfarenhet.


Leave a Reply

Your email address will not be published.

*