Att presentera sig effektivt

David Griff professionell rekryterare berättar vidare om vad som är viktigt när man presenterar sig vid rekrytering:

Jag har under flera år nu arbetat med film i rekryteringar bland annat för att kunna stävja/nyttja att när man ser en person presentera sig aktiveras associationer till andra personer man träffat i historien. Det vill säga saker som inte har med personen som söker jobb att göra.

När jag läst CV’n och hittat de kandidater som jag tror matchar kravprofilen bäst så kallar jag dem till intervju.

David tar fram filmkameran

När vi har pratat i cirka en timme och jag fortfarande tycker att det är en kandidat som är rätt person för arbetet så är det dags att ta fram filmkameran. Jag kör enligt principen KISS – Keep It Simple and Stupid.

En kortfattad presentation på maximalt 2 minuter och jag klipper inte så allt skall sitta i samma tagning.

Jag brukar lägga upp det baserat på fyra punkter:

  • Presentation (vad du heter och hur gammal du är)
  • Vem du är (vilka egenskaper och erfarenheter har du som passar detta jobb)
  • Varför du vill jobba på detta företag
  • Avslut (tacka för att personen tagit tid att titta på filmen och hoppas på att intresset finns att ses i verkligheten)

Det har hänt att jag fått ta 37 tagningar för en kandidat, men normalt sitter det på 3-4 tagningar. Hon med 37 tagningar var riktigt nervös och bröt nästan ihop. Vi hade haft en riktigt bra intervju innan så hon litade på mig även om hon inte tyckte om kameran. Efter den 36:e tagningen tog vi en kopp kaffe och pratade lite mer. Mitt i den 37:e tagning åkte axlarna upp och hon blev högröd och hon sa ”jag tycker det är jättejobbigt att filmas och det märks nog att jag är nervös, men sådan är jag när kameran kommer fram, inte annars” och sedan fortsatte hon.

Hon var till slut en av två som det rekryterande företaget valde mellan och kommentaren från rekryterande chef beträffande henne var att hon var ärlig och personlig i filmen och det var viktigt. Anledningen till att hon inte fick jobbet var att hon bodde många mil från arbetsplatsen och den andra kandidaten som var lika bra bodde alldeles i närheten.

Att presentera sig effektivt

David GriffProfessionell rekryterare och gästbloggare