Kundvärdesorientering börjar med kommunikationen

Digital kommunikation är kraftfullt när man gör på rätt sätt, menar Olle Leckne, LinkedInexpert med passion för sköna kundupplevelser. 

Det är många pusselbitar som behöver komma på plats för att kunden ska få förtroende, bli motiverad och köpa digitalt.

Det har skett ett maktskifte: Allt handlar om kunden.

Denna supertrend* påverkar marknadsföringens effektivitet. Och inte bara marknadsföringen, säljet, rekryteringen utan all kommunikation!

En del förstår kanske inte varför. Man kan tycka att det alltid handlat om kunden. Och så har man fortsatt med ”Vi-budskapet” Vi, vårt företag och våra produkter.

Om och när man inser värdet av att anpassa budskapet till kunden. Då väljer man ”Ni-budskap” och utgår från kundens situation, problem och utmaningar. När läsaren känner igen sig blir det en bättre kundupplevelse, eller hur?

Det är enkelt att kolla om det stämmer: Ta ett större företags hemsida och räkna antalet ”Vi” och jämför med antalet ”Ni”.

*Den viktigaste trenden handlar om övergången från en säljarcentrerad till en köparcentrerad försäljningsorganisation.

Det visar sig att kundvärdesorienteringen handlar om fler saker än organisation. Nämligen mål, arbetssätt, beteenden och vanor. Och inte minst säljarens roll och status.

Men som räkneövningen ovan visar (tips: gör övningen så får du känslan) är det kommunikationen som är den kanske svåraste omställningen.

Varför det? Jo, trots att ”det alltid har handlat om kunden”, så märks det inte i praktiken.

Reflektera gärna över vilket perspektiv du möter när du träffar en säljare:

  1. Fokus på dig och din motivation ja/nej
  2. Det värde du önskar och behöver kommer upp tidigt i samtalet ja/nej
  3. Säljaren fokuserar på att sälja (sina tjänster) i första hand (lyssna i andra hand) ja/nej
  4. Är det fler ”vi” än ”ni” ja/nej

Så detta resonemang visar nog att det är byte av perspektiv som kommer först.

Sedan kommer kommunikationen. Kommunikation är ett hantverk. Det tar tid att lära sig riktigt bra.

Kundvärdesorientering är alltså den viktigaste trenden i undersökningen*.

85 procent av de tillfrågade säger att kundvärdesorientering är den trend som är avgörande för att förbli konkurrenskraftig i framtiden.

Men tanke på de förändringar som måste till och investeringar i utbildning och träning så kan det ta tid. Tid man inte har.

Då kan det vara bra med ett alternativ, ta hjälp,

köp kundvärdesorientera kommunikation som en tjänst!

Tillsammans har vårt team kompetenserna att klara alla delar och sätta ihop dem till en utmärkt kundupplevelse.

Med kundvärdesanpassad kommunikation blir ni synliga, sökbara och köpbara.

Ni når igenom bruset engerar fler och mer. Det leder till goda relationer som ger bra affärer.

Du kan lita på att vi tänker på helheten och ordnar alla detaljer. Effekterna blir tydliga och ert företag växer.

*) Källa: The Future State Of Sales Research Report 2021, Mercuri International

Olle Leckne och Digitalbyrån LIexpert hjälper företag att växa med fler och rätt kunder och medarbetare. Läs mer i artiklarna för att hålla dig uppdaterad i kundvärdesorienteringen. Se även selling-socially.com, följ företagssidan och nyhetsbrevet för löpande info.