Annas grandiosa idé går ut på att skaffa utomstående hjälp för att ta vara på Anders mångsidiga och djupa kunskap om kunders smärtpunkter. En copywriter ska visa Anders hur man skriver slagkraftiga inlägg som berör. Nu sitter de två i möte och pratar om saker som känns nya och ovana för säljchefen.

Per förklarar:

-Copywriting är att skriva engagerande och på ett sånt sätt att folk känner igen sig. Och läser vidare.

-Hur tusan gör jag det? Anders låter lite uppgiven. Skriva engagerande, det är ju rocket science ju!

-Tänk på när du senast läste ett inlägg på LinkedIn du tyckte var bra. Hur kändes det? utmanar Per.

Anders funderar en ganska lång stund och säger sedan:

-Det var intressant, givande… Jag fick känslan att den som skrev visste vad jag går och tänker på. Bekymmer på jobbet och så…

-Kände du att avsändaren vände sig direkt till dig?

-Ja, precis så! säger Anders upplivad, men sjunker sedan ihop igen när han inser vad Per syftar på. Men hur ska jag kunna skriva på det sättet?

Per ser allvarlig, nästan lite högtidlig ut, när han säger:

-Anders, om någon kan det, så är det du! Tänk på allt du vet och kan om era kunder. Ingen annan i företaget har dessa insikter, ingen är bättre lämpad att styra upp detta företags digitala säljprocess än du och ditt team av säljare. Era framtida köpare kollar upp allt om er online, och det är där ni ska möta dem. Vid tangentbordet!

Anders nästan svimmar av Pers brandtal. Nog har han förstått att det digitala säljandet är viktigt. Men han har alls inte insett vilken potential han själv går och bär på, och vilken avgörande roll han själv skulle kunna spela i den digitala säljprocessen.

Han måste lära sig copywriting NU! Motivationen är på topp och de börjar skissa på ett första utkast till inlägg på LinkedIn. Det går bra, men så blir Anders fundersam igen:

-Men hur ska folk hitta det här? Jag delade en gång en LI-kontakts artikel, och ingen reagerade på den. Jag tror inte folk ens såg den!

-För att sälja digitalt måste man kunna mer än copywriting, säger Per. Jag kan inte alla dom där andra sakerna själv heller, så jag har anmält mig till Successful Marketing Summit 2019. Min kompis Olle Leckne är en av talarna, och temat är precis allt det du behöver lära dig för att få köparna att både hitta dig och bli intresserade av det du säger.

-Det låter ju hur bra som helst! säger Anders, inspirerad till max att lära sig nya saker. Var är det?

-Online! Man behöver inte åka någonstans, det är bara att anmäla sigVill du hänga på?

”Om Annas idé” – artikel 2

”Hmmm… det här fungerar inte” – artikel 1

Olle Leckne skildrar berättelsen om säljchefen utifrån sin egen erfarenhet.