Tre säljtrender 2021
2020 har inneburit förändringar som vi säljare behöver ta itu med direkt.
COVID-19 är en orsak. Digitaliseringen en annan. Tjatiga säljare en tredje.
LinkedIn’s omfattande forskning har identifierat trender som påverkar säljorganisationer:
– Fler håller online möten och säljer på distans
– Färre köpare svarar an på säljarnas dörrknackande
– Det tar längre tid till affär
De tre säljtrenderna har du redan känt av om du du jobbar med att söka upp nya leads och kunder:
- Du har troligen fått en intensivkurs i pandemins hårda skola för att ha online-möten med hög kvalitet
- Du har märkt att få lyfter på luren vid samtal från okända telefonnummer.
- Du eller dina kollegor kanske talar om att säljcyklerna har blivit längre.
Känner du igen dig i tre de säljtrenderna 2021?
De beror troligen på en av två saker; att kundernas beteende har ändras eller att säljprocessen har blivit mer komplex, låt oss diskutera orsakerna:
- Vi vet att det behöver ske en kartläggning av köpresan digitalt för att förstå våra kunder bättre
- Med den kartläggningen som grund kan vi anpassa våra kundstrategier så vi gör det enklare för kunderna att köpa eller be om råd.
- Det är troligen så att det gäller att inse helheten dvs att kundernas beteenden har förändrats och därför upplever många säljorganisationer att säljcykeln blivit längre. Men det kan bero på att man inte anpassat sin säljprocess till kundernas nya sätt att köpa. Därför tar det längre tid.
Vill du ha en snabb temperaturmätare över hur det går – kolla ditt social selling score här