Varför ska man förbättra samspelet mellan försäljning och marknadsföring?

Förbättra samspelet mellan försäljning och marknadsföring!

Hej! Om du är en företagare eller marknadsförare, är det viktigt att du förstår vikten av att förbättra samspelet mellan försäljning och marknadsföring.

Är det viktigt för dig som är säljare?

Ja, det vill jag påstå.

Numera genereras fler leads genom digital marknadsföringen vilket gör jobbet lättare att sälja.

Tidigare var det kanske inte så tydligt för säljarna hur marknadsföringen bidrog till affärerna. 

Försäljning och marknadsföring är två olika delar av samma mynt – de är båda viktiga för att nå företagets mål. 

Som företagare, säljare eller marknadsförare är det viktigt att du förstår att försäljning och marknadsföring inte är separata processer, utan två olika delar av samma process.

Försäljning och marknadsföring måste alltså arbeta tillsammans för att nå företagets mål.

Varför ska man förbättra samspelet mellan försäljning och marknadsföring
Så kan det se ut när sälj och marknad arbetar tillsammans

Så här brukar det låta

Försäljning är det som får kunden att köpa produkten eller tjänsten, medan marknadsföring är det som får kunden att förstå vad produkten eller tjänsten är och hur den kan hjälpa dem. 

Det gäller fortfarande.

Det är numera möjligt att spåra och mäta

Vilket betyder att man kan se hur det går utifrån köparperspektivet. Hur köparen svarar an på den digitala försäljningen och marknadsföringen.

Så samspelet mellan sälj och marknad är även digitalt

Nu kanske du undrar vad jag menar med den digitala försäljningen. Ett kort exempel är när en köpare hittat en tjänst på webben (eller sociala media) och vill köpa den direkt.

Förbättrat samarbete mellan försäljning och marknadsföring kan göra det möjligt att nå utvalda målgrupper med bättre räckvidd och träffsäkerhet.

Hur det går till att nå utvalda målgrupper (utan att behöva knacka dörr) ska vi berätta mer om senare i denna serie av inlägg om samspel mellan sälj och marknad.

Å andra sidan: Ett dåligt samspel gör att man inte bara tappar potentiella kunder. Man riskerar även att förstöra förtroendet. Och det vill man ju inte. 

Varför ska man förbättra samspelet mellan försäljning och marknadsföring?
En kvinna som tappat intresset eller blivit borttappad i den digitala sälj- och marknadsföringsprocessen

Förbättra samspelet

Vi kommer berätta om hur samarbetet och samspelet kan förbättras i några inlägg framöver. 

TIPS: bokmärk denna sida för att hålla kontakten (så märker du när nästa inlägg publiceras).

 

 

1 reaktion på ”Varför ska man förbättra samspelet mellan försäljning och marknadsföring?”

  1. Pingback: Om betydelsen av att bygga relation och förtroende i alla steg

Kommentarer är stängda.

Rulla till toppen