Sökskolan fortsätter….

Vad är en sökning egentligen?

söksoklan3

Hur ser det ut i världen?

  • Det finns en massa människor, företag och organisationer som har behov och efterfrågar lösningar.
  • OCH det finns en massor och lösningar i form av människor, företag och organisationer som längtar på att få bidra till att tillfredställa dessa behov

sökskolan3-bryggan

Ineffektivitet och förvirring 

Så det råder alltså en förvirring och en missmatch mallen utbud och efterfrågan. Och tyvärr blir det tokigt när någon med dålig timing trycker upp en produkt i ansiktet på en innan man lärt känna varandra. Omvänt blir det tokigt om man inte söker efter det man behöver.

Vad är bra timing eller relevant timing?

Ibland är kunder angelägna – ja då efterfrågar de en omedelbar lösning – och då gäller det att finnas tillgänglig. Genom att vara lyhörd för köpsignaler.

Ibland är kunderna inte köpmogna – då gäller det att ta reda när man lämpligen ska återkomma – och det kan man göra genom att fråga: “Har ni funderat på att byta ut t ex “er telefonilösning”? Och när kan det tänkas att ni gör en upphandling i så fall?

Bra timing och hjälp med personliga referenser i nätverket

Exempel: Jag har ryggskott och träffar en bekant på en lunch. Och han uppmärksammar att jag har ont och svårt att röra mig.

– Jag ser att du har ont. Behöver du hjälp?

– Ja, jag fick ryggskott imorse.

– Jag känner en naprapat som behandlade mig mot ryggskott för ett par veckor sedan. Du kan få hans kontaktuppgifter nu eller så kan jag ordna så att han ringer upp dig: Vilket passar dig bäst?

– Jag kan ringa om du ger mig telefonnumret så bokar jag en tid bums. Tack för att du förmedlar kontakten.

sökning3

Ibland börja det med att den som har behovet klagar eller gör en sökning: Jag behöver hjälp för att bli med ryggont.

Vem känner en naprapat, kiropraktor eller bra massör?

Många affärer förloras pga att man inte är top of mind och på så vis inte kommer i fråga.

Några funderingar

  • Vad är ett behov?
  • Vad skiljer efterfrågan från ett behov?
  • Vad lyssnar man efter?
  • Vad och på och på vilket sätt kan nätverket bidra till att lösa problemet?
  • Vad är det som gör att folk vill hjälpa till och ta sig tiden att besvara en sökning?

Hemuppgiften;

Vi fortsätter med grunderna för att skapa förutsättningar för att utforma en effektiv sökning:

Hemuppgiften är att tänka till och diskutera vad som är relevant timing för dig? Gör det nu.

…många frågor och du kanske inte direkt kommer på något svar. Då finns det hjälp på nära håll:-D.

Skriv ett inlägg/kommentar i diskussionstråden SÖKSKOLAN 3 så tränar vi på att samarbeta för att omsätta LinkedIn i praktiken.

Om SÖKSKOLAN

Från tid till annan behöver man något, eller hur?

  • Det kan vara att man har ett problem.
  • Som konsult känner man en oro för att konsultuppdraget snart är slut och det finns inget nytt uppdrag.
  • En fråga om LinkedIn eller nätverkande utan svar.

Vill du vara med och lära tillsammans med LI Sverigegruppens 5 000 medlemmar?

Då gillar du eller skriver en kommentar till detta inlägg så vet vi.

I Sökskolan del 2 diskuterar vi hur du blir klar över din målgrupp. Håll ögonen öppna i LI Sverige gruppen  

Länken till SÖKSKOLAN del1 finner du här 

LI Sverige grupp på Linkedin


    2 replies to "SÖKSKOLAN 3 – Vad är en sökning?"

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*