Hur publicerar jag en artikel på LinkedIn™?

Det är faktiskt väldigt enkelt. På LinkedIn™  finns det ett publiceringsverktyg som liknar en personlig företagsblogg. Med det kan du publicera artiklar och längre inlägg med bilder och länkar till andra sidor.

Räckvidden på artiklarna är begränsad och vi har ingen insyn i hur LinkedIn™ väljer vilka som ser vad du skriver. För att öka räckvidden verkar det vara effektivt att andra delar artikeln vidare och att den genererar kommentarer. Att skriva på engelska hjälper också.

När det gäller att faktiskt komma igång och publicera på LinkedIn™ finns det ett rättframt svar – sätt igång och skriv! Konkret klickar du på “Write an article” på startsidan:

skriva en artikel

Om du inte ser “Write an article” kan du prova att byta till engelska som menyspråk. Det gör du i menyn som kommer upp om du klickar på det lilla fotot uppe till höger på LinkedIn™.

Själva redigeringsverktyget är väldigt enkelt att använda men är samtidigt väldigt begränsat när det gäller att kunna redigera texter, välja typsnitt, osv. Det går också att bädda in videos:

publicera

Det andra svaret på frågan om att publicera på LinkedIn™ är lite mer sofistikerat. Ta reda på vad som är intressant för din målgrupp och träna på att skriva så att de läser.  Här har Olle skrivit mer om hur det går till i en artikel med titeln “berätta inte, sälj inte”. Skriver du något som är intressant för mottagaren vill flera vara med och läsa och dela vidare.

När du väl publicerat artikeln kan du gå tillbaka och redigera den. Du får också statistik på hur många som läst, gillat och delat den. I exemplet nedan har jag fått 17 gilla, 11 kommentarer och ingen delning. Klickar jag sedan på den lilla blå grafen under bilden längst till höger ser jag hur siffrorna utvecklas över tid.

Linkedin för konsulter

 

Får du problem med att publicera kan du med fördel ställa frågor i gruppen LI Sverige.

Lycka till!